oBIecte bisericesti diverse


  • Lingurite impartasanie - argint
    Lingurite impartasanie - argint
  • Alte obiecte bisericesti

Steaua sau Steluta

         Steluta eteun obiect in format din doua arcuri sau semicercuri emisferice (mai rar cu 3 laturi ), unite la mijloc printr-un nit sau surub sirmontat de o mica cruce sau de stea in asa fel incat steluta sa se poata inchide dupa voie. Ea se intrebuinteaza la Proscomidie, dupa scoaterea sfantului Agnet si a miridelor, cand este asezatra pe sfantul disc formand deasupra lui un fel de mica bolta, pt ca a aoperamantul discului sa nu se atinga de sfantul Agnet ori de miride. Dupa ce sfantul disc este transportat la sfanta masa in timpul Vohodului mare, steluta ramane pe sf disc pana la Ecfonisul “cantare de biruinta...”, cand preotul face cu ea semnul sf cruci, atingand-o de cele 4 laturi ale discului, dupa care o pune deoparte.
         La Proscomidie steaua simbolizeaza acea stea minunata, care a condus pe magii din rasarit la locul nasterii Mantuitorului, ceea ce indica si formula biblica rostita de preot cand aseaza steau peste disc: “ si venind steau a stat deasupra unde era Pruncul” (Mt. 2,9); dupa Vohodul mare ea simbolizeaza pecetea pusa pe mormantul Domnului.

 

Copia

         Este un cutit de metal, in forma de sulita sau lance, cu care la Proscomidie, se scot din prescuri Agnetul si miridele, se impunge Agnetul si apoi se injunghie, taindu-se in 4 parti. Taisul copiei are forma unui triungh, iar manerul are la capat o cruce, nu se poate fixa cu precizsie timpul in care a inceput sa se intrebuinteze copia in ritul bizantin. La Cina cea de Taina, Mantuitorul a luat painea si a frant-o; de aceea la inceput ritualul euharistic se si numea “frangerea painii”.
         Uzul acesta a ramas neschimbat in bisericiile vechi orientale (necalcedoniene).Dar, dezvoltatrea ritualui Proscomidiei in ritul bizantin a dus dupa sine necesitatea intrebuintarii copiei in cult, mai ales de cand s-a introdus obiceiul de a se scoate sf Agnet din prima prescura intrebuintata la Proscomidie.
         Copia simbolizeaza sulita cu care a fost impuns Hristos pe cruce. Intrebuintarea copiei a ramas limitata la ritul liturgic bizantin.

Lingurita

         Lingurita seamana cu o lingurita obisnuita dar a carui maner este o cruciulita. Ea este confectionata din aur sau argint cu ajutorul ei preotul impartaseste credinciosilor atat sfantul trup precum si sfantul sange amestecate dinainte in sfantul potir. In acelasi scop se intrebuinteaza lingurita si in riturile liturgice ale unora dintre biserriciile orientale necalcedoniene si anume : la copti, la etiopieni si la sirienii occidentali (iacobiti).
         Ate biserici necalcedoniene mai conservatoare nu cunosc acest uz. In toate bisericile crestine, locale din primele sase-sapte veacuri, uzul linguritei este necunoscut. Impartasirea laicilor se facea pe atunci cum se face pana astazi la impartasirea clericilor: in unele parti li se dadea de catre preot sfantul trup in palma dreapta, incrucisata peste partea stanga, apoi sorbe sfantul sange direct din sfantul potir, oferit de catre diacon. In alte parti sfantul trup se dadea credinciosilor direct din palma, fiind deja imbibat cu sfantul sange, incat sfantul potir nu mai era oferit laicilor asa cum se procedeaza inca la armeni.
         Acest obiect are mai multe simboluri: mai intai el simbolizeaza cleste cu care serafinul din viziunea proorocului Isaia (6, 6-7) a luat carbunele de foc, pe care din porunca domunului, l-a pus in gura proorocului, ca semn al curatirii lui de pacate si al misiunii lui profetice.Lingurita mai inchipuie si pe Maica Domnului, care a purat in pantecele ei si pe Painea cea cereasca.

Inapoi la obiecte bisericesti


Alte lucrari

Loading

Cadelnite


cadelnite

Sfinte chivoturi


chivoturi

Icoane ferecate


icoane ferecate

Candele


candele